torstai 15. huhtikuuta 2010

Pasadena, CA
Reissupäivä Neljäkymmentäviisi
Pasadena,CA

Päivittelen tarkempia yksityiskohtia sitten, kun pääsen takaisin Suomeen. Tarkoituksena olisi kasata video- ja kuva- materiaaleista, jotain kivaa. Samassa yhteydessä toteuttaa sanallista kerrontaa. Spostiosoitteeni on isotoniq@hotmail.com, jonne voi kirjoittaa!

tiistai 13. huhtikuuta 2010

Biloxi, MS - Laredo, TX

Reissupäivä Kaksikymmentäkaksi:
Aurinko paistoi ja mielissä kiilui New Orleans. Louisianan osavaltioon saavuttuamme, päätimme tulla New Orleansiin pohjoista reittiä, jolloin pääsimme ylittämään maailman pisimmän moottoriajoneuvoille suunnatun veden ylittävän sillan. Silta on 38kilometriä pitkä ja se avattiin liikenteelle vuonna 1956 (etelän suuntaan, pohjoiseen kulkeva kaista aukesi vasta 1969). Kaupunkiin saavuimme jo aikaisin aamupäivällä ja jätimme auton parkkiin keskustaan. Tutustuminen alkoi alueen uskonnollisesta historiasta, joka avautui meille voodoo-museon ja kertojana toimineen papin avustuksella. Museosta jatkoimme kaupunkikierrostamme ranskalaiskorttelissa ja Bourbon st. ohjasikin meidät ydinkeskustaan. Yleistä tutustumista ympäri keskustaa ja taas auto alle. Seuraavana operaationa olikin autoilua Kvillessä ja sitten hotellille. Suihkun jälkeen takaisin kengänpohjia kuluttamaan ja liikkeelle. Keskustan ratikkalinja tarjoaa loistavaa maisemaa Mardi Gras - paraatireitin varrelta. Etenimme linjaa n. 20min kohti Mississippi-jokea, jonka jälkeen päätimme hypätä pois ja lähteä takaisin. Valtavan turistimäärän takia takaisin päin tulleet raitiovaunut olivat niin täynnä, että jouduimme kävelemään takaisin keskustaan, jossa illanvietto pääsi alkamaan. Bourbon st. ilta-aikaan on kokemisen ja näkemisen arvoinen, kun muistaa terveen järjen. JaZZ!!

Reissupäivä Kaksikymmentäkolme:
Aamu alkoi ajomatkalla Baton Rougeen, joka on Louisianan osavaltion pääkaupunki. Autolla keskustassa ajelua ja kuvailua, mm. capitol. Teksasia odotimme suurella innostuksella, olimmehan tulossa nyt "länteen". Osavaltion rajan saavutimme iltapäivällä ja määränpäänämme oli Houston. Hotelli haltuun ja hetken aikaa henkistä lepiä. Illalla vielä juoksulenkki Hermann Parkissa, joka sijaitsee maailmankuulun Texas medical centerin läheisyydessä. Myös Sam Houstonin ratsastajapatsas komeilee puiston vieressä. Loistopäivä ja Houston veti vertojaan jokaiselle itärannikon suurelle kaupungille!

Reissupäivä Kaksikymmentäneljä:
Päivä alkoi keskustasta ja JP Morgan Chase tarjosi näköalatasanteeltaan kauniit maisemat Houstonin ylle. Houston on miellyttävä kaupunki, josta hyvin huomaa, että se on tuore tuotos yhdysvaltalaisessa arkkitehtuurissa. Teksasilaiseen tapaan kokoa ja laajuutta löytyy. Keskusta on miellyttävän siisti ja kävellen on mukava tutustua julkisivuun. Alueelta löytyy myös Sam Houston Park, jossa sijaitsee Houstonin vanhimmat rakennukset. Seuraavaksi vuorossa olikin autolla siirtyminen San Jacinton muistomerkille, jonne keskusta on matkaa n. 40km. Auto Teksasissa on lähes välttämätön, jos haluaa tutustua paremmin alueisiin. Tähtipäiseltä näköalatornilta jatkoimme Kemah Broadwalkille, joka on viihtyisä huvipuisto ja ajanviettopaikka Meksikonlahden rannalla. Huvittelun jälkeen I35 (Houstonin ensimmäinen moottoritie) vei meidät takaisin keskustaan. Vuorossa olikin sitten Southsideen, ja erityisesti South Parkin alueeseen, tutustuminen. Alueella on oma historiansa ja se taisikin olla suurin syy eteläalueen kierrokseen. Lopuksi auto ostoskeskus Gallerian parkkihalliin ja kävellen ihmettelemään Water Wallia. Vielä ostoskeskuskierros ennen hotellille paluuta (ostoskeskuksen sisällä oli luistinrata!?).

Reissupäivä Kaksikymmentäviisi:
Aamun ensimmäinen etappi oli Austin ja suunnistusta Bastrop State Parkissa. Ihanteellinen maasto tarjosi hyvän alun päivälle, josta oli hyvä jatkaa osavaltion pääkaupungin keskustaan. Keskustan kartoitimme autolla ja jatkoimme matkaa kohti San Antonioa. San Antonion keskustan ruuhkasta selvittyämme aloitimme matkamme kohti Meksikon rajakaupunkia, Laredoa. Tarkoituksena oli viettää viikonloppu vanhan tuttavani luona tutustuen paikalliseen opiskelijaelämään.

Reissupäivä Kaksikymmentäkuusi:
Laredon pysähdys oli mieluisa lisä reissulla tien päällä. Aivan Meksikon rajan vieressä sijaitseva Downtown ja rajan toisella puolella liehuva valtava lippu saivat alueen tuntumaan entistä enemmän Meksikolta. Viikonloppu piti sisällään illanviettoa paikallisissa merkeissä, grillausta, chillausta ja kruisailua.

perjantai 9. huhtikuuta 2010

Miami Beach, FL - Biloxi, MS

Reissupäivä Kahdeksantoista:
Aamu alkoi auton pakkaamisella ja lähdimme ajelemaan kohti Evergladesin luonnosnpuistoa. Laajalla suoalueella on kokonaisuudessaan pinta-alaa 6105km2.
Ajoimme autolla niin pitkälle, kuin pääsimme ja jatkoimme jalan tutkiskelemaan lähemmin suon saloja. Pari tuntia samoilua ja alligaattorijahtia, jonka jälkeen olimmekin valmiit jatkamaan takaisin kohti Miamia. Majoituimme Homesteadiin, josta sitten seuraavana päivänä tarkoituksen mukaisesti matkaisimme Key Westiin, eli Yhdysvaltojen eteläisimpään kolkkaan.

Reissupäivä Yhdeksäntoista:
Ajomatka tuntui pitkältä, vaikkei Key Westiin ollutkaan, kuin 120mailia. Pitkästyminen osaksi johtui kapeasta (ja ainoasta) tiestä, jota joutui ajamaan muiden autoilijoiden mukaisesti. Perillä totesimme koko alueen olevan täynnä pääsiäistä viettäviä turisteja, jotka meidän mielestämme rajoittivat alueeseen tutustumista suurella määrällään. Olimmehan itsekin turisteina liikenteessä, joten nopeasti tärkeimpään, eli alueeseen tutustumiseen. Ensiksi bongasimme Duval Streetin, joka on alueen pääkatu. Keskusta-alueella pyörimisen jälkeen suuntasimme eteläisimpään osaan, jossa sijaitsi southernmost point of US. Matkalta katsastimme myös tunnetun kirjalijan, Hemingwayn, kotitalon. Paikasta voi sanoa sen verran, että 'turistikrääsää' riittää, joka kojussa ja kaupassa. Eikun autolle ja takaisin samaa tietä ja samojen saarekkeiden yli mantereelle, josta matka jatkui suon poikkimenevää Tamiami trailia pitkin Naplesiin. Tien varrella oli paljon alligaattoreita, joiden lekottelua pääsimme seuraamaan, niin auton ikkunasta, kuin levähdysalueeltakin. Naplesista päätimme vielä jatkaa hieman pohjoiseen ja otimme majoituksen Fort Myersista. Raskas päivä!

Reissupäivä Kaksikymmentä:
Kaunis lämmin aamu siivitti matkaamme St. Petesburgia kohti, jossa tarkoituksenamme oli käydä nähtävyydeksi luokitellulla laiturilla, Pierellä. Laiturin päässä oli ostoskeskus, jonka katolla näköalatasanne. Kaupungilla ajelun jälkeen Sun Shine Skyway - siltaa pitkin Tampaan. Tampan keskustaan auto parkkiin ja hieman kaupungilla kiertelyä, ennen kuin matka jatkui eteenpäin. Gainesvillen kaupunki olikin Tampan jälkeen seuraava kohde, jonka keskustaan tutustuimme vain ruokailemalla ja ajamalla suppean keskustan lävitse. Moottoritie johdatti meidät Lake Cityn risteyskaupunkiin, josta otimme majoituksen. Lake City sijaitsee I 10 ja I 75 risteyksessä.

Reissupäivä Kaksikymmentäyksi:
Aikainen lintu se madon nappaa! Interstate 10 renkaiden alla ja matka taittui Tallahasseen kaupunkiin, joka on Floridan osavaltion pääkaupunki. Bongauslistalla State Capitol ja pieni kierros kaupungilla. Tallahasseen jälkeen vaihtui aikavyöhyke ja saimme tunnin lisää aikaa. Seuraavaksi I 10 johdatti meidät Ponce De Leon Springsiin, jossa sijaitsee luonnonlähteitä. Aikoinaan espanjalainen löytöretkeilijä löysi nämä kyseiset lähteet ja luuli niitä nuoruuden lähteiksi. Uinti ja tauko lähteillä piristivät renkaiden päällä kuluvaa päivää. Pensacola oli Floridan viimeinen kaupunki ennen Alabaman osavaltiota. Alabama oli nopeasti ohi, ajoimme vain Mobilen kaupungin keskustan lävitse osavaltion länsirajalla. Nyt olikin aika etsiä majoitusta Mississipin puolelta ja pääsimmekin Biloxin rantakaupunkiin. Biloxi oli yksi hurrikaani Katriinan tuhonneista kaupungeista. Yöt!

torstai 1. huhtikuuta 2010

Darien, GA - Miami Beach, FL

Reissupäivä Kolmetoista:
Darienista matka jatkui kohti Orlandoa. Matkalla kävimme Jacksonvillessä ja Daytona Beachilla, molemmissa hieman kiertelyä ja matka jatkui. Ennen Orlandoa kävimme vielä suunnistamassa Ocala Natioal Parkissa. Maasto oli mäntypainotteista kangasta, joskin kuitenkin hieman eroavainen suomalaisesta talousmetsästä. Pääsin myös tuttavuuteen pienen käärmeen kanssa, jonka huomasin pudonneiden palmun lehtien seasta. Suunnistuksen jälkeen n. tunnin ajomatka Orlandon majoitukseen ja iltapalan kautta keräilemään voimia seuraavalle päivälle.

Reissupäivä Neljätoista:
Hellettä, hellettä.. Aamusta heti toimimaan ja Ripley´s Believe Or Not - museoon syventymään. Päivän teema oli rennosti tutkaillen ja kierrellen Orlandoa, eli hieman henkistä rentoutumista Florian ilmastossa. Hauskuus ei päivästä päässyt loppumaan ja minigolf-kierroksen jälkeen suuntamisimme vesipuistoon. 3 tuntia vesipuistossa oli riittävä aika suorittaa tarpeitamme. Orlandon outlet tarjosi meille loistavilla tarjouksillaan shoppailtavaa, johon oli mukava kruunata rento päivä. Ebcot center olisi vielä ollut suunnitelmissa, mutta totesimme ajan puutteen ja lippujen kalliin hinnan takia, että jää tällä reissulla väliin. Unta pollaan ja odottamaan seuraavan päivän ohjelmaa, eli Miamin nurkille Fort Lauderdaleen!

Reissupäivä Viisitoista:
Aamulla suunnistamaan Wekiwa Springs State Parkin kartalle. Trooppinen ympäristö ja eläinten elo metsässä piristivät aamua kummasti. Mielenkiintoisen reenin jälkeen hotellille suihkuun ja sen jälkeen uloskirjautuminen. Suuntanamme oli nyt Kennedy Space Center Cape Canaveralissa. Elikkä siis Nasan avaruustukikohta. Vajaan viiden tunnin kierroksen jälkeen, olimme saaneet lähes kaiken mahdollisen tiedon avaruudesta ja sinne lentämisestä, mutta kärsimme suunnattomasta nälästä ja harmista, että kello oli jo todella paljon ja matkaa Ft. Lauderdaleen oli vielä yli 300km. Onneksi olimme varanneet autoon hieman evästä, että pääsimme aloittamaan matkan kohti suurempia asutuskeskuksia, sekä ruokailuravintoloita. Matka taittui alun ennakkoluuloista huolimatta joutuisasti ja kävimmekin vielä ennen majoitukseen saapumista Palm Springissä, joka ei hirveästi eronnut muista rantalomakohteista. Punaisen ita-auringon siivittämänä hotellille ja päätä tyynyyn.

Reissupäivä Kuusitoista:
Kohti Miami Beachia! Matka Miamiin alkoi hyvin, mutta matkalla automme ajotietokone ilmoitti öljynvaihdosta. Autovuokraamoon soitettuamme saimme ohjeet viedä auton vaihdettavaksi saman vuokraamoketjun toimipisteeseen. Systeemi oli täysin erilainen, kuin New Yorkissa ja pitkän vääntämisen jälkeen jouduimme tyytymään luokkaa halvempaan autoon. No mutta reissun pointtihan ei kuitenkaan ole auto, millä ajamme, vaan eteneminen turvallisesti Los Angelesiin. Menopelinämme on nyt sitten Kia Rio vm. 08, eli pikkuautolla ajellaan. Lenkkiä Miamin ympäristössä ja ottamaan hotellihuone haltuun Beachin puolelta. Iltapäivän aurinkoiseen tunnelmaan pääsi hyvin mukaan kierrellen uudessa ympäristössä ja tietenkin välillä pysähtyen huolehtimaan nesteytyksestä.
Kellon lähesyessä kahdeksaa aloimme valmistautumaan illan viettoon kevätlomalaisten kanssa. Club Mansion tarjosikin loistavan juhlan Miamiin saapumisen kunniaksi.

Reissupäivä Seitsemäntoista:
Ranta- ja allas- päivä. Aamulla rannalle ja sieltä hotellin altaalle, sen jälkeen taas takaisin rannalle. Aurinko porottelikin todella korkealta ja kuumasti. Alkuillasta kevyt juoksulenkki rantaympäristössä ja hotellille suihkuun. Illanvietto sujui rauhallisesti biljardin merkeissä. Lauantain tulevaan ohjelmaan kuuluikin sitten Evergladesin luonnospuisto ja mittavaan suoalueeseen tutustuminen.

sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Virginia Beach, VA - Darien, GA

27.3 Reissupäivä Yksitoista
Aamu suosi meitä kauniilla auringon paisteella ja ranta pääsi oikeuksiinsa. Kevyt aamulenkki rannalla ja kamat kasaan. Ensimmäinen määränpäämme oli Norfolkin keskusta ja siellä erityisesti taistelulaiva Wisconsin. Laivalla oli todella massiivinen ja mittaa aluksella oli 270m. Wisconsin palveli merillä vuodesta 1944 vuoteen 1988 asti.
Valtatie johdatti meidät Pohjois-Carolinan osavaltioon ja Durhamin kaupungin ohi Raleighiin, jossa oli toteuttamisohjelmassa suunnistusta William B. Umstead State Parkissa. Raleighin alueella toimii aktiivinen suunnistusseura ja meille tarjottiin mahdollisuutta osallistua suunnistuskilpailuun sunnuntaina, mutta harmiksemme jouduimme kieltäytymään kunniasta, koska matkamme ei saanut katketa tällä erää. Suunnistelun jälkeen hotellille suihkuun ja huilaamaan. Illalla vielä kertailua seuraavasta päivästä, sunnuntain ja maanantain välisen majoituksen olimme jättäneet avoimeksi, kuitenkin tarkoituksena suunnata mahdollisimman pitkälle Georgian osavaltioon. ZZZ

28.3 Reissupäivä Kaksitoista
Kevyt muffinssi ja paahtoleipä -aamupala mustan kahvin kera ja kohti Raleighin keskustaa. Keskustasta bongasimme Pohjois-Carolinan State Capitolin ja lähdimme suuntaamaan Etelä-Carolinan puolelle aikaisin aamulla. Etelä-Carolinan ohitettuamme saavuimme Georgiaan, joka pitää sisällään tyylikkään Savannahin kaupungin. Savannah tarjoaa paljon nähtävää vanhoine rakennuksineen ja kaupungin sisällissodan aikaiseen historiaan kannattaakin paneutua, ennen sihen tutustumista. Keskustasta ajoimme Fort Pulaskin linnakkeelle, jossa pääsimme tutkailemaan alkuperäisessä muodossaan olevaa sotatukikohtaa. Linnakkeella järjestettiin myös demonstraatio 1800-luvun musketeista ja niillä ampumisesta. Elävää kerrontaa ja laukauksia pääsi todistamaan meidän lisäksi liuta muita nähtävyydelle saapuneita. Lähdettyämme linnakkeelta päätimme jatkaa vielä matkaa etelää kohti ja ajoimmekin n. 100km. Pysähdyimme Darienin pieneen kaupunkiin ja otimme majoituksen tästä. Huomenna olisi tarkoitus ajella Floridan puolelle ja käydä Orlandossa suunnistamassa. Palataan taas parin päivän päästä!

perjantai 26. maaliskuuta 2010

Baltimore, MD - Virginia Beach, VA

24.3 Reissupäivä Kahdeksan
Aamupala Baltimoren Subwayssa ja vielä kaupunkikierrokselle. Matka kohti DCtä alkoi n. klo 11. Ajoimme Washingtonin liepeellä olevaan Landoveriin ja jätimme auton parkkiin. Ostettuamme päivän metrokortit, matka kohti kansakunnan pääkaupunkia pääsi alkamaan. Yhden linjan vaihdoin jälkeen olimme Pentagon Cityssä, jossa kävimme vaikuttavassa DEAn museossa ja Pentagon Fashion Center-ostoskeskuksessa. Harmiksemme emme saaneet kuvata itse Pentagonin läheisyydessä, viime aikaisten levottomuuksien takia. Todella laajan keskusta-alueen keskuksena voidaan pitää National Mallia. Tämän läpi käveltyämme syvennyimme Smithsonian luonnontieteelliseen museoon. Museon jälkeen kiertelimme yleisesti kaupunkilla, niin metrolla, kuin kävellenkin. Takaisin Landoveriin, auto alle ja hotellille lepuuttamaan jalkoja.

25.3 Reissupäivä Yhdeksän
Aamulla hotellilta metro keskustaan. Ruokaa sisäelimille ja kaupunkia kiertämään! Olimme varanneet kiertokäynnin klo 12.10 U.S Capitolilla, joka sijaitsee National Mallin itäpäädyssä. Aikaa oli juuri riittävästi käydä Smithsonian Amerikan historian museossa. Smithsonian kaikki museot ovat ilmaisia ja saavat tukea eri lahjoittajilta. Museot ovat hyvin perusteellisia ja aikaa saa kulumaan vähän liiankin hyvin. U.S Capitolin kierroksella tutustuimme capitoliin ja myös itse Hillary Clinton käymässä siellä. Jalkoja säästelemättä kierroksen jälkeen NM-puiston länsipäätyyn, kuvaten matkalla Washington Monumentin. Länsipäädyssä sijaitseekin lieuta muistomerkkejä: WW2, WW1, Vietnamin sodan, Korean sodan ja Abe Lincolnin. National Mall on tunnettu useista sarjoista ja elokuvista, joissa kuvataan capitolia, muistomerkkejä ja altaita, jotka sijaitsevatkin puistossa. Päivän kävely alkoi jo viemään miehistä mehuja, mutta vielä emme olleet valmiit luovuttamaan. Illan jo hieman hämärtyessä saavuimme majoitukseemme kertailemaan seuraavan päivän ohjelmaa, jolloin tarkoituksena olisi matkata Richmondin kautta Virginia Beachille. Matkalla olisi myös tarkoitus pysähtyä Jamestownissa, joka on ollut Yhdysvaltojen ensimmäinen pysyvä eurooppalainen asutus. Jamestownin historiasta on myös kertonut Walt Disney tunnetussa piirroselokuvassa Pocahontas. Unille!

26.3 Reissupäivä Kymmenen
Today. Aikainen herätys normaaliin tapaan. Aamupalatarpeet olimme ostaneet edellesenä päivänä ja mässäsimmekin hotellilla ennen lähtöä. Matkamme taittuin DCn keskustan ohitse Arlingtoniin, josta jatkoimme matkaa suoraan Richmondiin. Vierailimme sisällissodan aikaisella taistelupaikalla ja kävimme tutustumassa kyseisen sodan aikaiseen kenttäsairaalatoimintaan. Onneksi lääketiede on kehittynyt pidemmälle nykypäivänä! Navigaattori ohjasi meidät pienempi tuloisten (tai katukuvaa katsoen tulottomien) asuinalueen läpi moottoritielle, jota jatkoimme Jamestownin alkuperäiselle paikalle. Historiallisesti merkittävällä aluellaa oli paljon arkeologisia löydöksiä 1600-luvulta ja kuten jo aikaisemmin kerroin kyseinen paikka on ollut ensimmäinen valkoisen miehen asutus mantereella. Ostamamme pääsyliput oikeuttivat meidät myös vierailemaan Yorktownin taistelukentällä, jossa ovat yhdysvaltalaiset, apunaan fransmannit, taistelleet brittiarmeijaa vastaan. Sateisen kierroksen jälkeen ruokaa masun pohjalle ja ajamaan ruuhkassa Virginia Beachille. Kolareita olimme mielestämme nähneet suomalaisen silmille melko paljon matkan aikana ja radio tiedottikin meille liikenteen tapahtumista tuon tuosta. Tänne pohjoisen hiekkaranta-mekkaan päädyimme n. 3 tuntia sitten ja nyt tässä odotellaan huomista, jos sää sallii aamulenkki Atlantin rannalla olisi poikaa.

sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

New York, NY - Baltimore, MD

Elikkäs, elikkäs ja mitenkä tän selittäs..

17.3 Reissupäivä Yksi:
Matka Helsingistä New Yorkiin sujui todella hyvin, vaikka vuorokausi venyikin kuusi tuntia pidemmäksi. Perille saavuttuamme päätimme heti testata rajojamme ja matkata illan metroliikenteessä Manhattanille, jossa sijaitsi ensimmäinen majoituksemme. Hotellilla hetken huilimisen ja suihkun jälkeen suuntasimme Times Squarelle seuraamaan Pyhän Patrickin päivän illan viettoa. Tutustuminen Manhattaniin alkoi. Takaisin hotellille saavuttuamme unta ei tarvinnutkaan enää etsiä.

18.3 Reissupäivä Kaksi:
Heräsimme uuteen päivään ja hyvissä voimissa, vaikka univelkaa olikin hieman kertynyt. Ensimmäiseksi suuntasimme Empire State Buildingiin, josta pääsimme ihailemaan Manhattania 102 kerroksen korkeudesta. Manhattan on iso alue, joten liikkumista toteutimme, niin apostolin kyydillä, kuin metroillakin. Kävelyä kertyi lähes 20km, mutta jokainen kilometri oli näkemisen arvoinen. Alkuillasta hieman lepiä hotellihuoneessa ja taas katsomaan illan tunnelmaa keskikaupungin sykkeessä. Onneksemme satuimme törmäämään kahteen paikalliseen koomikkoon, jotka mielellään näyttivät meille paikallisten juhlimisrutiineja. Mielestämme liikkuminen yöaikaan, ei ollut sen ihmeellisempää, kuin Suomessakaan.

19.3 Reissupäivä Kolme:
Aloitimme päivän siirtymällä metrolla brooklyniin, hieman halvempaan hotelliin. Katukuva oli suomalaisen silmään hyvinkin erilainen, joskin hieman laitakaupunkimaisempi, mutta pitäähän kaupunkia nähdä eri puolilta, saadakseen laajempaa kuvaa. Illan ohjelmaan kuului juoksulenkki Manhattinille Brooklynin sillan yli. Kaikille juoksua pelkäämättömille voimme suositella Manhattaniin tutustumista lenkkitossuissa. Pari tuntia juoksua ja metrolla takaisin Brooklyniin.

20.3 Reissupäivä Neljä
Metro alle ja hotelliaamiaisen jälkeen kohti Battery Parkia. Clinton Castlesta ostettuamme liput Vapauden patsaalle alkoi 1h45min jonotusaika lautalle. Itse Vapauden patsas on näyttävä näky patinoituneen kuparin värittämänä. Lautta toi meidät Ellis Islandin kautta takaisin Manhattanille. Taas hieman kävelyä kohti yläkaupunkia, ennen kuin nappasimme metron Coney Islandille. Jo hieman rähjääntynyt Coney Island tarjoaa rantanäkymää merelle ja alueen historian voi kukin päätellä itse katunäkymästä. Takaisin Brooklyniin päästyämme, hetken huilit hotellilla ja suunnistusvermeet päälle. Suunnitelman mukaisesti menimme metrolla keskuspuiston läheisyyteen ja aloitimme erikoisen suunnitusharjoituksen. Kartta ei ollut ensiluokkainen, mutta kokemuksena lenkki oli mieleenpainuva. Illan jo hämärtyessä saavuimme takaisin majoitukseemme.

21.3 Reissupäivä Viisi
Aamiainen naamariin ja metrolla Manhattanille. Pikainen kierros vielä keskikaupungilla ja sen jälkeen autovuokraamoon. Autovuokraamossa tunnin selvittelyn jälkeen saimme vihdoin auton allemme. Autoksemme saimme automaattivaihteisen Saturn Auran 3.5 litran bensamoottorilla. Automatkamme pääsi alkamaan keskeltä Manhattania klo. 13. Ajokulttuuriin tutustuminen sujui sangen sulavasti sunnuntailiikenteessä. Liikennettä kuitenkin oli enemmän, kuin missään, missä olen aikaisemmin ollut. Kiersimme Manhattanin eteläpuolelta ja ajoimme Hudson joen vartta George Washingtonin sillalle, jonka ylitimme New Jerseyhyn. Joen ylitettyämme suuntasimme keulan kohti pohjoista ja Harriman State Parkia, jossa on ollut suunnistuksen MM-kilpailut vuonna 93. Lenkki Rockhouse Mountainin kartalla ja rupattelua paikallisten suunnistajien kanssa. Majoituksemme olimme valinneet East Orangen alueelta New Jerseystä.

22.3 Reissupäivä Kuusi
Silmät aukesi ja aamupala maittoi. Suuntanamme oli nyt Philadelphia, mutta ensin oli pysähdyttävä Yhdysvaltohen arvostetuimpiin kuuluvassa yliopistossa, Princetonissa. Yliopiston myymälästä tarttui mukaan lendaariset oranssit Princeton University-paidat. Princetonista matka jatkui Trentoniin, jossa pääsimme sattumalta 9-luokkalaisten luokkaretkelle New Jerseyn osavaltion parlamenttitaloon. Kierros oli hauska kokemus nuorien yhdysvaltalaisten opiskelijoiden kanssa ja pääsimme myös tapaamaan osavaltion senaattorin. Ennen Philadelphian majoitukseen saapumistamme pysähdyimme myös Yhdysvaltojen suurimmassa ostoskeskuksessa, King Of Prussiassa, jonka läheisyydessä hotellimmekin sijaitsi. Pari tuntia tuli shoppailtua, jonka jälkeen hotellille oikaisemaan jalkoja.

23.3 Reissupäivä Seitsemän
Eli tänään. Tänään aloitimme aamumme käväisemällä paikallisen suunnistajan kotona hakemassa hieman karttoja. Taivalta Philan keskustaan piti taittaa parisenkymmentä kilometriä ja saimmekin auton parkkihalliin vähän klo 10 jälkeen. Ensimmäiseksi kävimme hakemassa liput Independence Halliin. Ilmainen kierros kesti 40min ja oli todella avaava kokemus Yhdysvaltojen itsenäistymisen ajalta. Kiersimme hirtoriallisia nähtävyyksiä ja pääsimme syventymään asiaan oikein olan takaa. Sitten vuorossa olikin Museum of Art, joka on tunnettu elokuvista. Muunmuassa Rocky Balboa juoksee juuri näitä kyseisiä portaita legendaarisissa Rocky-elokuvissa. Näitä 72 porrasta kutsutaankin nimellä "Rocky Steps". Rocky-patsas löytyy portaiden alapäästä.
Autoilimme Philan keskustan kautta moottoritielle ja matkamme kohti Baltimorea pääsi alkamaan. Matkalla ajoimme Delawaren (the First State) ohitse, ennen kuin saavuimme Marylandin osavaltioon. Baltimoreen saavuimme reilu 4h sitten ja menimme kiertelemään näyttävää satamakaupunkia. Huomenna sitten suuntaamme pääkaupunkiin, eli Washington D.Chen. Nyt maistuu iltaolut ennnen nukkumaanmenoa.