perjantai 26. maaliskuuta 2010

Baltimore, MD - Virginia Beach, VA

24.3 Reissupäivä Kahdeksan
Aamupala Baltimoren Subwayssa ja vielä kaupunkikierrokselle. Matka kohti DCtä alkoi n. klo 11. Ajoimme Washingtonin liepeellä olevaan Landoveriin ja jätimme auton parkkiin. Ostettuamme päivän metrokortit, matka kohti kansakunnan pääkaupunkia pääsi alkamaan. Yhden linjan vaihdoin jälkeen olimme Pentagon Cityssä, jossa kävimme vaikuttavassa DEAn museossa ja Pentagon Fashion Center-ostoskeskuksessa. Harmiksemme emme saaneet kuvata itse Pentagonin läheisyydessä, viime aikaisten levottomuuksien takia. Todella laajan keskusta-alueen keskuksena voidaan pitää National Mallia. Tämän läpi käveltyämme syvennyimme Smithsonian luonnontieteelliseen museoon. Museon jälkeen kiertelimme yleisesti kaupunkilla, niin metrolla, kuin kävellenkin. Takaisin Landoveriin, auto alle ja hotellille lepuuttamaan jalkoja.

25.3 Reissupäivä Yhdeksän
Aamulla hotellilta metro keskustaan. Ruokaa sisäelimille ja kaupunkia kiertämään! Olimme varanneet kiertokäynnin klo 12.10 U.S Capitolilla, joka sijaitsee National Mallin itäpäädyssä. Aikaa oli juuri riittävästi käydä Smithsonian Amerikan historian museossa. Smithsonian kaikki museot ovat ilmaisia ja saavat tukea eri lahjoittajilta. Museot ovat hyvin perusteellisia ja aikaa saa kulumaan vähän liiankin hyvin. U.S Capitolin kierroksella tutustuimme capitoliin ja myös itse Hillary Clinton käymässä siellä. Jalkoja säästelemättä kierroksen jälkeen NM-puiston länsipäätyyn, kuvaten matkalla Washington Monumentin. Länsipäädyssä sijaitseekin lieuta muistomerkkejä: WW2, WW1, Vietnamin sodan, Korean sodan ja Abe Lincolnin. National Mall on tunnettu useista sarjoista ja elokuvista, joissa kuvataan capitolia, muistomerkkejä ja altaita, jotka sijaitsevatkin puistossa. Päivän kävely alkoi jo viemään miehistä mehuja, mutta vielä emme olleet valmiit luovuttamaan. Illan jo hieman hämärtyessä saavuimme majoitukseemme kertailemaan seuraavan päivän ohjelmaa, jolloin tarkoituksena olisi matkata Richmondin kautta Virginia Beachille. Matkalla olisi myös tarkoitus pysähtyä Jamestownissa, joka on ollut Yhdysvaltojen ensimmäinen pysyvä eurooppalainen asutus. Jamestownin historiasta on myös kertonut Walt Disney tunnetussa piirroselokuvassa Pocahontas. Unille!

26.3 Reissupäivä Kymmenen
Today. Aikainen herätys normaaliin tapaan. Aamupalatarpeet olimme ostaneet edellesenä päivänä ja mässäsimmekin hotellilla ennen lähtöä. Matkamme taittuin DCn keskustan ohitse Arlingtoniin, josta jatkoimme matkaa suoraan Richmondiin. Vierailimme sisällissodan aikaisella taistelupaikalla ja kävimme tutustumassa kyseisen sodan aikaiseen kenttäsairaalatoimintaan. Onneksi lääketiede on kehittynyt pidemmälle nykypäivänä! Navigaattori ohjasi meidät pienempi tuloisten (tai katukuvaa katsoen tulottomien) asuinalueen läpi moottoritielle, jota jatkoimme Jamestownin alkuperäiselle paikalle. Historiallisesti merkittävällä aluellaa oli paljon arkeologisia löydöksiä 1600-luvulta ja kuten jo aikaisemmin kerroin kyseinen paikka on ollut ensimmäinen valkoisen miehen asutus mantereella. Ostamamme pääsyliput oikeuttivat meidät myös vierailemaan Yorktownin taistelukentällä, jossa ovat yhdysvaltalaiset, apunaan fransmannit, taistelleet brittiarmeijaa vastaan. Sateisen kierroksen jälkeen ruokaa masun pohjalle ja ajamaan ruuhkassa Virginia Beachille. Kolareita olimme mielestämme nähneet suomalaisen silmille melko paljon matkan aikana ja radio tiedottikin meille liikenteen tapahtumista tuon tuosta. Tänne pohjoisen hiekkaranta-mekkaan päädyimme n. 3 tuntia sitten ja nyt tässä odotellaan huomista, jos sää sallii aamulenkki Atlantin rannalla olisi poikaa.