sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

New York, NY - Baltimore, MD

Elikkäs, elikkäs ja mitenkä tän selittäs..

17.3 Reissupäivä Yksi:
Matka Helsingistä New Yorkiin sujui todella hyvin, vaikka vuorokausi venyikin kuusi tuntia pidemmäksi. Perille saavuttuamme päätimme heti testata rajojamme ja matkata illan metroliikenteessä Manhattanille, jossa sijaitsi ensimmäinen majoituksemme. Hotellilla hetken huilimisen ja suihkun jälkeen suuntasimme Times Squarelle seuraamaan Pyhän Patrickin päivän illan viettoa. Tutustuminen Manhattaniin alkoi. Takaisin hotellille saavuttuamme unta ei tarvinnutkaan enää etsiä.

18.3 Reissupäivä Kaksi:
Heräsimme uuteen päivään ja hyvissä voimissa, vaikka univelkaa olikin hieman kertynyt. Ensimmäiseksi suuntasimme Empire State Buildingiin, josta pääsimme ihailemaan Manhattania 102 kerroksen korkeudesta. Manhattan on iso alue, joten liikkumista toteutimme, niin apostolin kyydillä, kuin metroillakin. Kävelyä kertyi lähes 20km, mutta jokainen kilometri oli näkemisen arvoinen. Alkuillasta hieman lepiä hotellihuoneessa ja taas katsomaan illan tunnelmaa keskikaupungin sykkeessä. Onneksemme satuimme törmäämään kahteen paikalliseen koomikkoon, jotka mielellään näyttivät meille paikallisten juhlimisrutiineja. Mielestämme liikkuminen yöaikaan, ei ollut sen ihmeellisempää, kuin Suomessakaan.

19.3 Reissupäivä Kolme:
Aloitimme päivän siirtymällä metrolla brooklyniin, hieman halvempaan hotelliin. Katukuva oli suomalaisen silmään hyvinkin erilainen, joskin hieman laitakaupunkimaisempi, mutta pitäähän kaupunkia nähdä eri puolilta, saadakseen laajempaa kuvaa. Illan ohjelmaan kuului juoksulenkki Manhattinille Brooklynin sillan yli. Kaikille juoksua pelkäämättömille voimme suositella Manhattaniin tutustumista lenkkitossuissa. Pari tuntia juoksua ja metrolla takaisin Brooklyniin.

20.3 Reissupäivä Neljä
Metro alle ja hotelliaamiaisen jälkeen kohti Battery Parkia. Clinton Castlesta ostettuamme liput Vapauden patsaalle alkoi 1h45min jonotusaika lautalle. Itse Vapauden patsas on näyttävä näky patinoituneen kuparin värittämänä. Lautta toi meidät Ellis Islandin kautta takaisin Manhattanille. Taas hieman kävelyä kohti yläkaupunkia, ennen kuin nappasimme metron Coney Islandille. Jo hieman rähjääntynyt Coney Island tarjoaa rantanäkymää merelle ja alueen historian voi kukin päätellä itse katunäkymästä. Takaisin Brooklyniin päästyämme, hetken huilit hotellilla ja suunnistusvermeet päälle. Suunnitelman mukaisesti menimme metrolla keskuspuiston läheisyyteen ja aloitimme erikoisen suunnitusharjoituksen. Kartta ei ollut ensiluokkainen, mutta kokemuksena lenkki oli mieleenpainuva. Illan jo hämärtyessä saavuimme takaisin majoitukseemme.

21.3 Reissupäivä Viisi
Aamiainen naamariin ja metrolla Manhattanille. Pikainen kierros vielä keskikaupungilla ja sen jälkeen autovuokraamoon. Autovuokraamossa tunnin selvittelyn jälkeen saimme vihdoin auton allemme. Autoksemme saimme automaattivaihteisen Saturn Auran 3.5 litran bensamoottorilla. Automatkamme pääsi alkamaan keskeltä Manhattania klo. 13. Ajokulttuuriin tutustuminen sujui sangen sulavasti sunnuntailiikenteessä. Liikennettä kuitenkin oli enemmän, kuin missään, missä olen aikaisemmin ollut. Kiersimme Manhattanin eteläpuolelta ja ajoimme Hudson joen vartta George Washingtonin sillalle, jonka ylitimme New Jerseyhyn. Joen ylitettyämme suuntasimme keulan kohti pohjoista ja Harriman State Parkia, jossa on ollut suunnistuksen MM-kilpailut vuonna 93. Lenkki Rockhouse Mountainin kartalla ja rupattelua paikallisten suunnistajien kanssa. Majoituksemme olimme valinneet East Orangen alueelta New Jerseystä.

22.3 Reissupäivä Kuusi
Silmät aukesi ja aamupala maittoi. Suuntanamme oli nyt Philadelphia, mutta ensin oli pysähdyttävä Yhdysvaltohen arvostetuimpiin kuuluvassa yliopistossa, Princetonissa. Yliopiston myymälästä tarttui mukaan lendaariset oranssit Princeton University-paidat. Princetonista matka jatkui Trentoniin, jossa pääsimme sattumalta 9-luokkalaisten luokkaretkelle New Jerseyn osavaltion parlamenttitaloon. Kierros oli hauska kokemus nuorien yhdysvaltalaisten opiskelijoiden kanssa ja pääsimme myös tapaamaan osavaltion senaattorin. Ennen Philadelphian majoitukseen saapumistamme pysähdyimme myös Yhdysvaltojen suurimmassa ostoskeskuksessa, King Of Prussiassa, jonka läheisyydessä hotellimmekin sijaitsi. Pari tuntia tuli shoppailtua, jonka jälkeen hotellille oikaisemaan jalkoja.

23.3 Reissupäivä Seitsemän
Eli tänään. Tänään aloitimme aamumme käväisemällä paikallisen suunnistajan kotona hakemassa hieman karttoja. Taivalta Philan keskustaan piti taittaa parisenkymmentä kilometriä ja saimmekin auton parkkihalliin vähän klo 10 jälkeen. Ensimmäiseksi kävimme hakemassa liput Independence Halliin. Ilmainen kierros kesti 40min ja oli todella avaava kokemus Yhdysvaltojen itsenäistymisen ajalta. Kiersimme hirtoriallisia nähtävyyksiä ja pääsimme syventymään asiaan oikein olan takaa. Sitten vuorossa olikin Museum of Art, joka on tunnettu elokuvista. Muunmuassa Rocky Balboa juoksee juuri näitä kyseisiä portaita legendaarisissa Rocky-elokuvissa. Näitä 72 porrasta kutsutaankin nimellä "Rocky Steps". Rocky-patsas löytyy portaiden alapäästä.
Autoilimme Philan keskustan kautta moottoritielle ja matkamme kohti Baltimorea pääsi alkamaan. Matkalla ajoimme Delawaren (the First State) ohitse, ennen kuin saavuimme Marylandin osavaltioon. Baltimoreen saavuimme reilu 4h sitten ja menimme kiertelemään näyttävää satamakaupunkia. Huomenna sitten suuntaamme pääkaupunkiin, eli Washington D.Chen. Nyt maistuu iltaolut ennnen nukkumaanmenoa.