tiistai 13. huhtikuuta 2010

Biloxi, MS - Laredo, TX

Reissupäivä Kaksikymmentäkaksi:
Aurinko paistoi ja mielissä kiilui New Orleans. Louisianan osavaltioon saavuttuamme, päätimme tulla New Orleansiin pohjoista reittiä, jolloin pääsimme ylittämään maailman pisimmän moottoriajoneuvoille suunnatun veden ylittävän sillan. Silta on 38kilometriä pitkä ja se avattiin liikenteelle vuonna 1956 (etelän suuntaan, pohjoiseen kulkeva kaista aukesi vasta 1969). Kaupunkiin saavuimme jo aikaisin aamupäivällä ja jätimme auton parkkiin keskustaan. Tutustuminen alkoi alueen uskonnollisesta historiasta, joka avautui meille voodoo-museon ja kertojana toimineen papin avustuksella. Museosta jatkoimme kaupunkikierrostamme ranskalaiskorttelissa ja Bourbon st. ohjasikin meidät ydinkeskustaan. Yleistä tutustumista ympäri keskustaa ja taas auto alle. Seuraavana operaationa olikin autoilua Kvillessä ja sitten hotellille. Suihkun jälkeen takaisin kengänpohjia kuluttamaan ja liikkeelle. Keskustan ratikkalinja tarjoaa loistavaa maisemaa Mardi Gras - paraatireitin varrelta. Etenimme linjaa n. 20min kohti Mississippi-jokea, jonka jälkeen päätimme hypätä pois ja lähteä takaisin. Valtavan turistimäärän takia takaisin päin tulleet raitiovaunut olivat niin täynnä, että jouduimme kävelemään takaisin keskustaan, jossa illanvietto pääsi alkamaan. Bourbon st. ilta-aikaan on kokemisen ja näkemisen arvoinen, kun muistaa terveen järjen. JaZZ!!

Reissupäivä Kaksikymmentäkolme:
Aamu alkoi ajomatkalla Baton Rougeen, joka on Louisianan osavaltion pääkaupunki. Autolla keskustassa ajelua ja kuvailua, mm. capitol. Teksasia odotimme suurella innostuksella, olimmehan tulossa nyt "länteen". Osavaltion rajan saavutimme iltapäivällä ja määränpäänämme oli Houston. Hotelli haltuun ja hetken aikaa henkistä lepiä. Illalla vielä juoksulenkki Hermann Parkissa, joka sijaitsee maailmankuulun Texas medical centerin läheisyydessä. Myös Sam Houstonin ratsastajapatsas komeilee puiston vieressä. Loistopäivä ja Houston veti vertojaan jokaiselle itärannikon suurelle kaupungille!

Reissupäivä Kaksikymmentäneljä:
Päivä alkoi keskustasta ja JP Morgan Chase tarjosi näköalatasanteeltaan kauniit maisemat Houstonin ylle. Houston on miellyttävä kaupunki, josta hyvin huomaa, että se on tuore tuotos yhdysvaltalaisessa arkkitehtuurissa. Teksasilaiseen tapaan kokoa ja laajuutta löytyy. Keskusta on miellyttävän siisti ja kävellen on mukava tutustua julkisivuun. Alueelta löytyy myös Sam Houston Park, jossa sijaitsee Houstonin vanhimmat rakennukset. Seuraavaksi vuorossa olikin autolla siirtyminen San Jacinton muistomerkille, jonne keskusta on matkaa n. 40km. Auto Teksasissa on lähes välttämätön, jos haluaa tutustua paremmin alueisiin. Tähtipäiseltä näköalatornilta jatkoimme Kemah Broadwalkille, joka on viihtyisä huvipuisto ja ajanviettopaikka Meksikonlahden rannalla. Huvittelun jälkeen I35 (Houstonin ensimmäinen moottoritie) vei meidät takaisin keskustaan. Vuorossa olikin sitten Southsideen, ja erityisesti South Parkin alueeseen, tutustuminen. Alueella on oma historiansa ja se taisikin olla suurin syy eteläalueen kierrokseen. Lopuksi auto ostoskeskus Gallerian parkkihalliin ja kävellen ihmettelemään Water Wallia. Vielä ostoskeskuskierros ennen hotellille paluuta (ostoskeskuksen sisällä oli luistinrata!?).

Reissupäivä Kaksikymmentäviisi:
Aamun ensimmäinen etappi oli Austin ja suunnistusta Bastrop State Parkissa. Ihanteellinen maasto tarjosi hyvän alun päivälle, josta oli hyvä jatkaa osavaltion pääkaupungin keskustaan. Keskustan kartoitimme autolla ja jatkoimme matkaa kohti San Antonioa. San Antonion keskustan ruuhkasta selvittyämme aloitimme matkamme kohti Meksikon rajakaupunkia, Laredoa. Tarkoituksena oli viettää viikonloppu vanhan tuttavani luona tutustuen paikalliseen opiskelijaelämään.

Reissupäivä Kaksikymmentäkuusi:
Laredon pysähdys oli mieluisa lisä reissulla tien päällä. Aivan Meksikon rajan vieressä sijaitseva Downtown ja rajan toisella puolella liehuva valtava lippu saivat alueen tuntumaan entistä enemmän Meksikolta. Viikonloppu piti sisällään illanviettoa paikallisissa merkeissä, grillausta, chillausta ja kruisailua.