perjantai 9. huhtikuuta 2010

Miami Beach, FL - Biloxi, MS

Reissupäivä Kahdeksantoista:
Aamu alkoi auton pakkaamisella ja lähdimme ajelemaan kohti Evergladesin luonnosnpuistoa. Laajalla suoalueella on kokonaisuudessaan pinta-alaa 6105km2.
Ajoimme autolla niin pitkälle, kuin pääsimme ja jatkoimme jalan tutkiskelemaan lähemmin suon saloja. Pari tuntia samoilua ja alligaattorijahtia, jonka jälkeen olimmekin valmiit jatkamaan takaisin kohti Miamia. Majoituimme Homesteadiin, josta sitten seuraavana päivänä tarkoituksen mukaisesti matkaisimme Key Westiin, eli Yhdysvaltojen eteläisimpään kolkkaan.

Reissupäivä Yhdeksäntoista:
Ajomatka tuntui pitkältä, vaikkei Key Westiin ollutkaan, kuin 120mailia. Pitkästyminen osaksi johtui kapeasta (ja ainoasta) tiestä, jota joutui ajamaan muiden autoilijoiden mukaisesti. Perillä totesimme koko alueen olevan täynnä pääsiäistä viettäviä turisteja, jotka meidän mielestämme rajoittivat alueeseen tutustumista suurella määrällään. Olimmehan itsekin turisteina liikenteessä, joten nopeasti tärkeimpään, eli alueeseen tutustumiseen. Ensiksi bongasimme Duval Streetin, joka on alueen pääkatu. Keskusta-alueella pyörimisen jälkeen suuntasimme eteläisimpään osaan, jossa sijaitsi southernmost point of US. Matkalta katsastimme myös tunnetun kirjalijan, Hemingwayn, kotitalon. Paikasta voi sanoa sen verran, että 'turistikrääsää' riittää, joka kojussa ja kaupassa. Eikun autolle ja takaisin samaa tietä ja samojen saarekkeiden yli mantereelle, josta matka jatkui suon poikkimenevää Tamiami trailia pitkin Naplesiin. Tien varrella oli paljon alligaattoreita, joiden lekottelua pääsimme seuraamaan, niin auton ikkunasta, kuin levähdysalueeltakin. Naplesista päätimme vielä jatkaa hieman pohjoiseen ja otimme majoituksen Fort Myersista. Raskas päivä!

Reissupäivä Kaksikymmentä:
Kaunis lämmin aamu siivitti matkaamme St. Petesburgia kohti, jossa tarkoituksenamme oli käydä nähtävyydeksi luokitellulla laiturilla, Pierellä. Laiturin päässä oli ostoskeskus, jonka katolla näköalatasanne. Kaupungilla ajelun jälkeen Sun Shine Skyway - siltaa pitkin Tampaan. Tampan keskustaan auto parkkiin ja hieman kaupungilla kiertelyä, ennen kuin matka jatkui eteenpäin. Gainesvillen kaupunki olikin Tampan jälkeen seuraava kohde, jonka keskustaan tutustuimme vain ruokailemalla ja ajamalla suppean keskustan lävitse. Moottoritie johdatti meidät Lake Cityn risteyskaupunkiin, josta otimme majoituksen. Lake City sijaitsee I 10 ja I 75 risteyksessä.

Reissupäivä Kaksikymmentäyksi:
Aikainen lintu se madon nappaa! Interstate 10 renkaiden alla ja matka taittui Tallahasseen kaupunkiin, joka on Floridan osavaltion pääkaupunki. Bongauslistalla State Capitol ja pieni kierros kaupungilla. Tallahasseen jälkeen vaihtui aikavyöhyke ja saimme tunnin lisää aikaa. Seuraavaksi I 10 johdatti meidät Ponce De Leon Springsiin, jossa sijaitsee luonnonlähteitä. Aikoinaan espanjalainen löytöretkeilijä löysi nämä kyseiset lähteet ja luuli niitä nuoruuden lähteiksi. Uinti ja tauko lähteillä piristivät renkaiden päällä kuluvaa päivää. Pensacola oli Floridan viimeinen kaupunki ennen Alabaman osavaltiota. Alabama oli nopeasti ohi, ajoimme vain Mobilen kaupungin keskustan lävitse osavaltion länsirajalla. Nyt olikin aika etsiä majoitusta Mississipin puolelta ja pääsimmekin Biloxin rantakaupunkiin. Biloxi oli yksi hurrikaani Katriinan tuhonneista kaupungeista. Yöt!

1. Bongasin blogin ihan surffaillessani lätkäjuttuja, weird.
    Koska reissunne on ollut haaveeni jo ammoisista armeija ajoista lähtien, kun eräs inttikaveri kertoi tehneensä saman reissun, tosin hieman eri tavalla (olivat ostaneet auton, korjanneet sen, kiertäneet töitä tehden läpi mantereen).
    Parit risut ja ruusut, jos sallitte.
    Blogia on aikajanaltaan aavistuksen vaikeaa seurata, sekä jäin kaipaamaan routemappia, jonkalaisen luulisin teillä olevan 20kk suunnittelun jäljiltä.
    Erittäin mehukkaasti ja lukijan vangitsevasti kirjoitettua tekstiä, ei liikaa vaikka noista paikoista voisi kirjoittaa joku helposti monta sivua, eikä liian vähänkään.

Jään seuraamaan reissua tältä puolen ruutua, kateellisena, kuinkas muutenkaan.

2. Kiitos palautteesta! Kirjoittelen blogia aina, kun hermoenergiaa riittää, pyrin kuitenkin kirjoittamaan jokaisesta päivästä jotain mieleenpainunutta infoa. Ensikertalaisena bloggaajana vielä olisi opeteltavaa, kuten huomaa. Karttoja kyllä löytyy, mutta ei digitaalisessa muodossa. Suurin apuvälineemme matkalla on GPS ja sen lisäksi Rand Mcnallyn tiekartasto tukena, navigaattorin paikoittaisista puutteista johtuen. Olemme myös keränneet osavaltion rajoilta saatavat ilmaiset osavaltioiden tiekartat. Karttoja ja reittejä on tullut selailtua ja suunniteltua viimeisen vuoden ajan, että olisi sitten täällä helpompaa. Vahvasta valmistautumisesta on ollut todella paljon hyötyä! Yritämme saada jonkin sortin reittikarttoja tälle sivustolle, vaikka sitten itse piirtämällä.